Page 23 - RSG_MAG_17_RO
P. 23

Resim 11:
Hz. Muhammed’in Kâ’be temelinde ortaya çıkan ejderden halkı kurtarmak için Kâ’be’ye gelişi, Darîr, Siyer-i Nebî, 1595, TSMK H. 1222, y. 123a (Rogers, 1986, no: 156).
andırmaktadır (Resim 11). Eserde te- mel kompozisyon Nakkaş Osman’a ve Nakkaş Hasan’a aittir ama uygulama- da yaklaşık beş-altı musavvirin emeği geçtiği düşünülmektedir.
Talîkîzâde’nin (Resim 12) yazdığı mu- savver eserler Osmanlı sultanlarının biyografilerini içeren Şemâ’ilnâme (TSMK A. 3592), III. Mehmed (s. 1595-1603) dönemindeki Eğri kalesi- nin fethi ve Haçova Savaşı’nı anlattığı Fetihnâme-i Eğri (TSMK H. 1609) ile Şehnâme-i Hümâyûn’dur (TİEM 1965).
On Yedinci ve On Sekizinci Yüzyıl- da Osmanlı Tasvir Sanatı
On yedinci yüzyılda murakka’ (albüm) yapımcılığı önem kazanmıştır. Sultan I. Ahmed (s. 1603-17) döneminde, ka- ğıtları birbirine kaynaştırarak yapış-
tırma sanatı olan vassâlecilikte mahir olan Kalender Paşa tarafından çok sayıda figür içeren I. Ahmed Albümü (TSMK B. 408) (Resim 13) ve Falnâme (TSMK H. 1703) hazırlanmıştır. II. Os- man (s. 1618-1622) döneminde klasik Osmanlı tasvir üslubuna yeni bir yak- laşım getiren Ahmed Nakşî’nin resim- lediği eserler ve şehnâmeci Nadirî ile işbirliği dikkat çekmektedir. Bunlar arasında Şâhnâme’nin Türkçe çeviri- si olan Şehnâme-i Türkî (UUL Celsing I; NYPL T 1; BnP Turc 326)), Os- manlı ülkesindeki âlim ve şeyhlerin biyografisi olan Tercüme-i Şakâ’ik-i Nu‘mâniye (TSMK H. 1263) (Resim 14), Dîvân-ı Nâdirî (TSMK H. 889), Şehnâme-i Nâdirî (TSMK H. 1124) yer almaktadır. Şehnâme-i Nâdirî resim- li manzum hanedan tarihlerinin son örneğidir.
02/2019 | İTÜ RSG 23


































































































   21   22   23   24   25