Page 4 - Demo
P. 4

sergi hakkında - { ekim 2019 }
 “Retro-inspective”
 4 İTÜ RSG | 10/2019
Oğuz Haşlakoğlu’nun yağlıboyadan özgün baskıya farklı mecralardaki çalışmalarının retrospektif olarak izlenebi- leceği “Retro-inspective” Sergisi iç içe iki sergiye ev sa- hipliği yapıyor. Sergi içindeki sergi, ‘Sayısal Sûretler’ bir yandan da asıl sergiyi de ‘hack’leyen bir çalışma ve dijital imkanlar içinde varlık ve yokluk kavramlarını sorguluyor.
Sanatçı Oğuz Haşlakoğlu’nın sergi için ifade ettikleri: ‘Sayısal Sûretler’ “Digital images”ın birebir Türkçe çevirisi ancak işte bazen bu tür ‘naif’ çeviriler böyle kendiliğinden başka bir dilin sahnesinde tümüyle farklı bir anlama da bürünebiliyorlar. ‘Sayısal Sûretler’ bu anlamda Türkçe’de birden bire ‘sayının sûret bulmasına’ dönüşüyor; tıpkı Platon’un yaklaşık 2500 yıl önce Timaios diyaloğunda Theos’un (Tanrı) demiourgos (Yaradan) sıfatıyla kosmos’u teşekkül ve tesisinde kullandığını söylediği eidos (sûret mahiyeti; nitelik) ve aruthmos’un (sayı; nicelik) iç içeli- ğinde olduğu gibi. Bu tasvirlerde büründükleri sûretler itibariyle sayılar 0 ve 1’den ibaret görünse de -0’ın ‘yutan sayı’ olduğunu hatırlayarak- ontolojik arka planlarında asıl anlamlarını veren ve en temel karşıtlık olan ‘varlık ve yok- luk’ kavramlarını barındırıyorlar. Böylece hiçlikten doğan ve hiçliğe iade olunan bu sûretler apansız doğuş ve yok oluşları içinde tıpkı sinema makinesinin karelerinde oldu- ğu gibi sürekliliklerini borçlu oldukları zaman ve mekânın içinde birden bire yakalanarak ele geçirilmiş olmalarının hayretini yapanın nezdinde aslî soru olarak taşıyorlar: Biz burada ne arıyoruz?






























































































   2   3   4   5   6