Page 16 - RSG_MAG_17_RO
P. 16

sanat hakkında - { şubat 2019 }
sine gelerek, sultan için portre ve ma- dalyonlar hazırlamışlardır. Bu kişiler çeşitli eserler vermiş olmakla birlikte devrin yerli sanatçılarının üsluplarını da etkilemişlerdir. Bugün Londra Nati- onal Gallery’deki (No. 3099) yağlıboya Fatih Sultan Mehmed portresi ile saray albümlerinden birinde (TSMK H. 2153, y. 10a) yer alan ve nakkaş Şiblizâde Ahmed’e atfedilen minyatür tekniğin- deki portre (Resim 4) biçem açısından büyük benzerlik taşımaktadırlar. Yine aynı albümdeki (TSMK H. 2153, y. 145b) nakkaş Sinan Bey’e atfedilen porte (Re- sim 5) de Constanzo de Ferrara’nın ta- sarımı bronz II. Mehmed madalyonu (Berlin Madalyon Müzesi) ile görsel olarak yakın ilişkide görünmektedir.
Osmanlılar’da On Altıncı Yüzyılda Resimli Kitap Faaliyetleri
II. Bayezid (s. 1481-1512) ve I. Selim
(s. 1512-1520) dönemlerinde İstanbul saray atölyelerinde üretilen resimli eserlerden, II. Mehmed’in başlattığı Batılı resim anlayışının devam etme- diği, Doğu tasvir üslubunda eserlerin benimsendiği anlaşılmaktadır. İlgi alanları arasında edebiyat, felsefe, ta- savvuf, astroloji, kozmoloji, mekanik bulunan II. Bayezid döneminde saray nakkaşhanesinde üretilen Kelile ve Dimne, Sasanî Şahı Hüsrev Perviz ile Ermeni Prensesi Şirin’in aşk hikayesi olan Hüsrev ve Şirin, Hamse-i Hüsrev Dehlevî gibi musavver eserler genel- likle edebî konulardadır. II. Bayezid, başta şairler ve tarihçiler olmak üzere sanatçıları (örneğin hattat Şeyh Ham- dullah) himâye eden bir padişah ola- rak dikkat çekmektedir. Saltanatının el yazma sanatı açısından bir diğer önemli özelliği de saray hazinesindeki kitap koleksiyonunun bilinen ilk ka-
Resim 4:
Fatih Sultan Mehmed’in portresi, nakkaş: Şiblizâde Ahmed, 1480, TSMK H. 2153, y. 10a (Tanındı, 1996, 12).
Resim 5:
Fatih Sultan Mehmed’in portresi, nakkaş: Sinan Bey, 1480, TSMK H. 2153, y. 145b (Rogers, 1986, no: 128).
16 İTÜ RSG | 02/2019


































































































   14   15   16   17   18